Как да се справим с ограниченията по време на пандемия?

 

За мнозина днес светът се е свил до границите на собствения им дом, но в същото време хората повече от всякога са свързани един с друг. Ние изпитваме страх и скука, гняв и благодарност, недоволство и безпокойство. Несигурността относно бъдещето ни кара да търсим метафори и образи, които да ни помогнат да разберем какво се случва. Всеки един от нас абсолютно различно преживява създалата се ситуация и се приспособява по своя си начин към пандемията и нейните последици.

Нека да видим какво се случва с психиката ни по време на продължителен стрес.

Мнозина смятат, че стресът е по-скоро психологическо състояние, затова не го приемат насериозно. В действителност, обаче, това състояние е пряко свързано с физиологията и преминава през няколко етапа.

1.Тревожност
След краткото объркване, необходимо на мозъкът ни за да осъзнае какво се случва, в тялото ни започват да се отделят хормоните на стреса – адреналин и кортизол. Основната задача на етапа на тревожност е да мобилизира всички ресурси на тялото, да разтърси човека.
При висока доза адреналин сте в състояние да извършите подвиг, обаче не можете да мислите за задачите относно близкото бъдеще и трезво да преценявате силите си. Плановете могат да бъдат реализирани, ако нивото на стрес намалее. В случай на карантина, стресовата ситуация продължава и организмът преминава на нов етап.

2.Адаптация
На този етап започва да се получава дефицит на резервите на организма. Мозъкът ни влиза в режим на пестене на енергия. Активността рязко намалява, искате все повече “просто да се увиете с одеяло и да полегнете на дивана”, вместо да научите нов език или да се запишете на онлайн курс по програмиране. Това не е мързел. Нашето тяло просто се стреми да оцелее в променените условия.

Ако стресът се оттегли, ние много бързо ще се върнем в доброто си енергично състояние. Ако ли не, тогава след известно време (от няколко дни – до няколко седмици или месеци – срокът зависи от нивото на стрес и индивидуалните характеристики) ще настъпи следващият, трети етап.

3.Изтощение
Енергията е изчерпана, организмът няма повече сили да се противопостави на стреса. Човек се “затваря”. Ако не получи подкрепа – в “играта се включва” Психосоматика: имунитетът намалява, могат да се появят съвсем реални физически увреждания, увеличава се рискът от хипертония, инсулти, инфаркти.

Какво трябва да направите, за да възвърнете силите си?
Независимо в кой етап се намирате, изход има – непременно трябва да опитате да намалите нивото на стрес.

  1. Изолирайте себе си от постоянния поток на тревожна информация и новини, които Ви карат да се притеснявате. Спрете ги поне за няколко дни, докато не се приспособите да живеете в новата реалност – самоизолация, отдалечена работа, необходимостта да прекарвате целия ден в една стая с роднини и така нататък.
  2. Съсредоточете се върху това, което можете да контролирате. Не можете да спрете епидемията. Така че се съсредоточете върху онези неща, с които наистина можете да се справите. Можете да миете чиниите? Мийте ги. Можете да поддържате чистотата в мястото, където живеете? Почиствайте редовно. Това успокоява.
  3. Осъзнайте себе си тук и сега. Обърнете внимание на нещата, които Ви се случват точно сега. Слушайте звука на дъжда. Почувствайте мекотата на козината на домашната Ви котка под пръстите си. Насладете се на аромата на пресен хляб. Това е вид медитация, която помага за намаляване на стреса.
  4. Направете си ясен дневен ред. Графикът, който стриктно следвате всеки ден, ще даде усещане за стабилност.
  5. Потърсете подкрепа. Приятел или познат, на когото можете да се обадите и да говорите, също е чудесна възможност да почувствате подкрепа. Осъзнаването, че не сте сами е добър начин да намалите стреса. Това ще Ви върне силите. Идеално ще е, ако наблизо има човек, с когото можете да споделяте преживяванията си. Близо – не значи задължително физически близо.
  6. Давайте израз на емоциите си. Позволете си да плачете, ако искате, или да се смеете. Прегърнете близък човек – дете, съпруг, родители, куче, котка – просто така, само защото искате да усетите топлина.
  7. Практикувайте физически упражнения, например йога. Още от древни времена в йогата се използват различни асани, важен елемент от които е дишането. Най-силен ефект имат дихателните практики, които помагат на тялото да успокои ума, да освободи хормоните на щастието (допамин, серотонин) и по-лесно да премине от стресово състояние към състояние блаженство.

Ако желаете да се погрижите за здравето си, да запазите душевното си равновесие, да научите как да се адаптирате – може да разберете повече за новия ми метод „Силата на дишането”. Запишете се сега!